Tribute To H.R. Giger

giger

Στις 12 Μαΐου 2014, ο κόσμος των τεχνών, του Sci-Fi, του Horror και του Fantasy γενικότερα, έμεινε φτωχότερος. Ένας από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς “σκοτεινής τέχνης”, ο θρυλικός Hans Rudolf “Ruedi” Giger (H.R. Giger, 5 Φεβρουαρίου 1940 – 12 Μαΐου 2014) δεν βρίσκεται πλέον ανάμεσα μας. Ο Giger ήταν γλύπτης, ζωγράφος, designer και σκηνοθέτης, μεταξύ άλλων. Τόσο ως επαγγελματίας, αλλά και ως προσωπικότητα, άφησε ανεξίτηλο σημάδι στους χώρους του Sci-Fi και του Horror, ενώ παράλληλα αποτέλεσε (και εξακολουθεί να αποτελεί) πηγή έμπνευσης για πάρα πολλούς καλλιτέχνες.

Αλλά τί είναι αυτό που κάνει τον Giger τόσο ξεχωριστό και το έργο του τόσο σημαντικό; Αν θα έπρεπε να απαντήσω με μία λέξη, τότε αυτή θα ήταν “όραμα“. Είχε μία δική του, πολύ ιδιαίτερη φαντασία και άποψη για το τι σημαίνει “σκοτάδι” και “τρόμος”. Ενδιαφέρον είναι να αναφερθεί πως έπασχε από “νυχτερινούς τρόμους” και πολλές φορές έβλεπε στα όνειρα του αυτά που αργότερα δημιουργούσε. Το έργο του αποτελεί, στην πλειοψηφία του, έναν απίστευτα αποτελεσματικό και γοητευτικά στοιχειωτικό συνδυασμό μεταξύ industrial και gothic αισθητικής, body horror, σεξουαλικότητας και ερωτισμού, το πάντρεμα μεταξύ οργανικού και μηχανικού (ο ίδιος ονόμαζε το στιλ του “biomechanoid”) και μίας σχεδόν αιθέριας – παρά τη θεματολογία της – απόκοσμης αίσθησης.

Το πιο γνωστό κατόρθωμα του Giger, ήταν ό σχεδιασμός της ταινίας ALIEN, καθώς και του ίδιου του εξωγηίνου πλάσματος, αλλά είχε δουλέψει και σε μία πλειάδα άλλων ταινιών, μεταξύ και των οποίων το – δυστυχώς μη υλοποιημένο – DUNE του Alejandro Jodorowsky. Είχε φιλοτεχνήσει πολλά εξώφυλλα δίσκων, για καλλιτέχνες όπως οι Celtic Frost, Debbie Harry (προσωπική του φίλη και πρωταγωνίστρια σε ταινίες του), Danzig, Carcass, και έχει δημιουργήσει το custom microphone stand που χρησιμοποιεί ο τραγουδιστής των Korn, Jonathan Davis. Έχει συμμετάσχει στον σχεδιασμό δύο κλασικών computer games, των DARKSEED και DARKSEED II, ενώ ακόμα έχει δημιουργήσει τα Giger Bars, που είναι μπαρ σχεδιασμένα και διακοσμημένα σύμφωνα με την αισθητική του, καθώς και το Giger Museum στην Ελβετία.

Όπως είπαμε και πριν, αφήνει μία τεράστια κληρονομιά και πολλούς καλλιτέχνες που έχουν εμπνευστεί από αυτόν. Οι δουλειές του είναι πάρα πολλές, καθώς άφησε πίσω του μεγάλο όγκο έργου, αλλά αξίζει να το εξερευνήσετε, γιατί ακόμη και τώρα είναι πολύ μπροστά από την εποχή του. Αυτό το άρθρο δεν αρκεί για να καλύψεί την ενδιαφέρουσα ζωή του (ενδεικτικά, ήταν φίλος με τον Salvador Dali και τον Timothy Leary), τις απόψεις του και, φυσικά, την Τέχνη του. Είναι απλά ένας μικρός φόρος τιμής σε έναν από τους πραγματικά μεγάλους Δάσκαλους της Τέχνης.

Παρακάτω θα ακολουθήσουν αρχικά χρήσιμα links όπου μπορείτε να αρχίσετε το ταξίδι στον εξωγηίνο, μακάβριο, παράξενο και πανέμορφο κόσμο του H.R. Giger, καθώς και μερικές εικαστικές επιλογές. Μπορείτε επίσης να ψάξετε στο youtube για πολλά ντοκιμαντέρ και σχετικά βίντεο. Πιστέψτε με, αυτή η εξερεύνηση θα αποτελέσει εμπειρία.

Θέλω να πιστεύω πως, σε ένα εναλλακτικό σύμπαν, την ημέρα της κηδείας του, ο Giger θάβεται σε ένα biomechanoid φέρετρο, μόνο και μόνο για να σκάσει ένα chestburster μέσα από το σώμα του. Όσο για το πνεύμα του, θα γελάει βλέποντας τους πανικόβλητους, τρομοκρατημένους παρευρισκόμενους και με ένα τελευταίο, αινιγματικό χαμόγελο, θα ξεκινήσει το ταξίδι του για τον σκοτεινό κόσμο που έβλεπε τόσα χρόνια στα όνειρα του – κάτι που είχε δηλώσει και ο ίδιος, άλλωστε – και έχτιζε με την φαντασία του και την Τέχνη του…

LINKS

H. R. Giger – Official site

H. R. Giger – Museum

H. R. Giger

Giger Work Catalogue

Dark Art – Giger Gallery

Giger- Encyclopedia Of Science Fiction

Wikipedia

ART

Alien, 1978

Alien, 1978

 

Necronom IV, 1976

Necronom IV, 1976

Necronome I, 1976

Necronom I, 1976

Brain Salad Surgery, 1973

Brain Salad Surgery, 1973

Li I, 1974

Li I, 1974

Li I, 1974

Li I, 1974

Erotomechanics VII, 1979

Erotomechanics VII, 1979

Biomechanical Interior

Biomechanical Interior

Astro-Eunuchs, 1967

Astro-Eunuchs, 1967

Birth Machine, 1999

Birth Machine, 1999

How the Gods Kill, by Danzig, 1992

How the Gods Kill, by Danzig, 1992

Erotomechanics IX, 1979

Erotomechanics IX, 1979

Alien, 1978

Alien, 1978

The Tourist IV, 1982

The Tourist IV, 1982

Biomechanoids

Biomechanoids

Female Magician

Female Magician

Illuminatus I

Illuminatus I

Alien, 1978

Alien, 1978

Monster V

Monster V