BEST OF 2008 #1
Έτσι θα σας αφήναμε; Χωρίς καταγραφή των καλύτερων κυκλοφοριών της χρονιάς που πέρασε; Χωρίς να σας προκαλέσουμε τη σκέψη “γαμώτο και πού θα βρω τώρα λεφτά να τα αγοράσω όλα αυτά”; Μα για τέτοιους ανθρώπους μας έχετε;
Ξεκινάμε λοιπόν από σήμερα και καθ’ όλη τη διάρκεια των εορτών να παρουσιάζει ο καθένας μας τα καλύτερα comics του 2008, σύμφωνα πάντα με την προσωπική του λίστα.
Με δεδομένο ότι φέτος αγόρασα περισσότερο παλιό υλικό σε νέο περιτύλιγμα, παρά γνήσιο καινούριο υλικό, η λίστα που ακολουθεί περιλαμβάνει σχεδόν μόνο επανακυκλοφορίες ή collected πράγματα. Εξάλλου σε αυτόν τον τομέα… it was a very good year! (όπως έλεγε και το λαμόγιο Frankie)
The Mammoth Book Of
BEST CRIME COMICS
Paul Gravett
Constable & Robinson
480 ασπρόμαυρες σελίδες, με 24 από τις καλύτερες αστυνομικές ιστορίες που γράφτηκαν ποτέ. Ένα υπέροχο χωροχρονικό ταξίδι σε κάθε απόχρωση του noir από κορυφαίους αμερικανούς, βρετανούς και ευρωπαϊους δημιουργούς όπως οι Dashiell Hammett & Alex Raymond, Will Eisner, Johnny Craig, Mickey Spillane, Bernie Krigstein, Alan Moore, Joe Simon & Jack Kirby, Neil Gaiman, Alex Toth, Jacques Tardi, Jordi Bernet, Paul Grist, Jack Cole, Charles Burns, Max Allan Collins, και Jose Munoz & Carlos Sampayo.
Αν μέχρι σήμερα η κύρια επαφή σου με το noir στα comics, ήταν το Sin City του Frank Miller, η συλλογή αυτή όχι μόνο θα σου δείξει τι προηγήθηκε, αλλά και θα αποτελέσει ένα χορταστικό ανάγνωσμα και ένα πραγματικό διαμάντι στη συλλογή σου. Ένα μικρό preview θα σε πείσει για του λόγου το αληθές…
Τhe Fabulous Furry FREAK BROTHERS Omnibus
Gilbert Shelton
Knockabout Comics
Ένα από τα πιο δημοφιλή comics του αμερικανικού underground, επιστρέφει σε μια απίστευτη έκδοση 624 (!) σελίδων. 40 χρόνια μετά τη δημιουργία των διαρκώς μαστουρωμένων χίπηδων αδελφών, Phineas, Eddie και Fat Freddy, οι περιπέτειές τους έχουν δημοσιευτεί σε αμέτρητα περιοδικά και εφημερίδες, ενώ έχουν μεταφραστεί μέχρι σήμερα σε 15 γλώσσες.
Οι -κατά κύριο λόγο- ασπρόμαυρες, μονοσέλιδες ιστορίες, είναι στην πλειοψηφία τους απολαυστικές, καθώς ο Shelton ακολουθεί πιστά το δόγμα
“ο τρελός είδε τον μαστουρωμένο και φοβήθηκε”, στήνοντας απίστευτα ρεαλιστικά ή και σουρεάλ σκηνικά.
Άλλοτε πολιτικό, καταγγελτικό ή παραβατικό, πάντα όμως με ένα διαολεμένο τρόπο επίκαιρο και άλλοτε αρκούντως καμμένο προς κάθε κατεύθυνση, το OMNIBUS συγκεντρώνει για πρώτη φορά όλες τις μονοσέλιδες ιστορίες των Freak Brothers σε μια έκδοση, plus τη μεγάλη ιστορία “Three Idiots Abroad”, αφίσες και άλλα πολλά, με στόχο να πειστούμε ότι αξίζει τον κόπο να προσφέρουμε στη δημιουργία της πρώτης animation ταινίας με πρωταγωνιστές τους Freak Brothers. Ιδού και το teaser…
Πρόσθεσε σε όλα αυτά, ότι καμιά 200αρα από τις 600-τόσες σελίδες αυτής της έκδοσης είναι έγχρωμες, συν το γεγονός ότι θα διαβάζεις τουλάχιστον για μια εβδομάδα (και μάλιστα καλό…stuff), καθώς και ότι η τιμή του δεν υπερβαίνει τα 35 ευρώ…
A PEOPLE’ S HISTORY OF AMERICAN EMPIRE – A Graphic Adaptation
Howard Zinn, Mike Konopacki, Paul Buhle
Metropolitan Books
Για κάποιους μεταξύ των οποίων και ο Noam Chomsky, o αμερικανός Howard Zinn, είναι ένας μεγάλος διανοητής που συνέβαλε σημαντικά στην αφύπνιση και την αλλαγή του τρόπου που ζει και σκέφτεται μια ολόκληρη γενιά Αμερικανών. Για κάποιους άλλους, ο αριστερών πεποιθήσεων καθηγητής του Πανεπιστημίου της Βοστόνης, είναι ένας ιστορικός που μεροληπτεί και συχνά υπερβάλλει όταν αναφέρεται σε εγκλήματα της πατρίδας του.
Στη συγκεκριμένη έκδοση, ο Howard Zinn, συνεργάζεται με τον σχεδιαστή Mike Konopacki και τον ιστορικό Paul Buhle, με στόχο να μας ταξιδέψουν στην πολιτική, κοινωνική και διεθνή Ιστορία των ΗΠΑ εκμεταλευόμενοι το μέσο των comics. Και μάλιστα τα καταφέρνουν πολύ καλά, καθώς κάθε κομιξάς θα ανακαλύψει ότι αν διδάσκονταν με αυτό τον τρόπο την Ιστορία, σήμερα θα θυμόταν πολλά περισσότερα και σίγουρα πιο ουσιαστικά.
Προσωπικά δεν έχω τις ιστορικές γνώσεις για να αμφισβητήσω τα όσα περιγράφει ο Zinn, αν και ένα “στραβοπάτημά” του που εντόπισα έχει να κάνει με την αναφορά του εμφυλίου στην Ελλάδα, και των δεξιών, ως “νεοφασιστών”. Όρος ο οποίος κατά τη γνώμη μου χαρακτηρίζει, αντί απλά να περιγράφει τη συγκεκριμένη πλευρά της εμφύλιας διαμάχης.
Στο βίντεο που ακολουθεί, θα δεις μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση, με άφθονο artwork που θα σε βάλει στο κλίμα…
THE BEST OF 2000 AD
Various Creators
Prion Books
Μεγάλο το στοίχημα που βάζει ο φιλόδοξος τίτλος, ειδικά όταν έχεις να διαλέξεις ιστορίες από 30 χρόνια. Θα είναι οι πιο αντιπροσωπευτικές; Ή μήπως οι καλύτερες; Και πάλι όμως καλύτερες σύμφωνα με ποιον;
Όπως και να’ χει, αυτή η hardcover έκδοση που ξεπερνά τις 400 σελίδες, απευθύνεται σε αναγνώστες όπως εγώ που τα περισσότερα πράγματα που έχω διαβάσει από την εταιρία είναι στο περιοδικό ΑΓΟΡΙ. Το καλό είναι ότι διαβάζοντας ξανά τις ιστορίες του Δικαστή Ντρεντ, χάρηκα για το ότι τελικά δεν ήταν ο παράγοντας νοσταλγία που τις είχε τοποθετήσει τόσο ψηλά. Εξίσου ευχάριστα ήταν και επεισόδια από τα Tharg’s Future Schocks, Slaine, Robohunter και The Ballad of Halo Jones.
Το μοναδικό μειονέκτημα αυτής της έκδοσης είναι ότι δεν καταγράφονται ευκρινώς, πουθενά, οι δημιουργοί των ιστοριών, με αποτέλεσμα κάθε φορά που θες να δεις ποιος ευθύνεται για τη γαμάτη ιστορία που μόλις διάβασες, να πρέπει να ψάχνεις ανάμεσα στο λεπτομερέστατο artwork, για κάποια υπογραφή ή έστω μια ένδειξη. Συχνά πυκνά θα συναντάς και ιστορίες του Alan Moore, την ανάγνωση των οποίων θα ακολουθεί το χαμόγελο ότι μόλις διάβασες ένα σπουδαίο short-story. Ακόμα όμως κι αν σεναριακά κάποια πράγματα δεν είναι του γούστου σου, η ποικιλία και η ποιότητα των ιστοριών, αποτελεί μια πανοραμική σπουδή πάνω στο ασπρόμαυρο σχέδιο και τις ανεξάντλητες δυνατότητές του. Προσωπικά, υπέβαλλα τα σέβη μου, και μάλιστα για κάτι λιγότερο από 40 ευρώ.
CREEPY ARCHIVES VOL.1
Various Creators
Dark Horse Books
Τρόμος. Ένα από τα δυσκολότερα είδη, μια και οι ισορροπίες ανάμεσα στο πραγματικά τρομακτικό και στο φαιδρό, αλλά και στο κλασσικό και το παρωχημένο, είναι λεπτές και συχνά δισδιάκριτες.
Στη δεκαετία του ’60 δημιουργήθηκαν χάρη στο comic book magazine, CREEPY, μερικές από τις πλέον ενδιαφέρουσες και διαχρονικές ιστορίες τρόμου, δια χειρός μεγάλων δημιουργών όπως οι Joe Orlando, Al Williamson, Alex Toth, και Frank Frazetta, αλλά και δύο τότε νεοφερμένων που ο καθένας στον τομέα του θα έγραφε Ιστορία: Ο Bernie Wrightson και ο Neal Adams.
Η μεγαλύτερη επιτυχία του πρώτου αυτού τόμου, είναι ότι πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι ιστορίες που βρίσκονται εδώ επιτελούν το στόχο τους, χωρίς να φαντάζουν αισθητικά ή αφηγηματικά ξεπερασμένες. Ο πρώτος από την ομώνυμη σειρά τόμων περιλαμβάνει τα πέντε πρώτα τεύχη που είχαν κυκλοφορήσει την περίοδο 1964-1966. Δείτε εδώ ένα preview του CREEPY, αλλά και του EERIE, που ασχολείται και αυτό με τη horror μυθοπλασία, και μάλιστα με αντιστοίχως καλά αποτελέσματα.
EROTIC COMICS – A Graphic History Volume 1
Tim Pilcher, Gene Kannenberg, Jr, Aline Kominsky-Crumb
Ilex
Αν και πρόκειται για εγκυκλοπαίδεια και όχι για ανθολογία, ο πρώτος από τους δύο τόμους του EROTIC COMICS – A GRAPHIC HISTORY καλύπτει ιστορικά τα ερωτικά comics μέχρι και την σεξουαλική επανάσταση των 70’s με εκατοντάδες illustrations, που διαστέλουν τις κόρες των ματιών και αιματώνουν συγκεκριμένες περιοχές του σώματος.
Επειδή όμως οι συγγραφείς γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο μέσος κομιξάς δεν είναι ένας λιγούρης ενήλικας που φτιάχνεται με σκίτσα, αλλά ένας πραγματικός μελετητής της τέχνης, ακαδημαϊκών προδιαγραφών και εκτοπίσματος (αυτό ακριβώς, τίποτ’ άλλο), η έκδοση περιλαμβάνει και άφθονες πληροφορίες για την ιστορία και την εξέλιξη του συγκεκριμένου είδους, από όποιο σημείο του πλανήτη κι αν υπήρξε αξιοσημείωτη παραγωγή.
Sexy, καλοστημένο, διασκεδαστικό και γεμάτο πληροφορίες, το EROTIC COMICS – A GRAPHIC HISTORY VOL.1, με κάνει να ανυπομονώ ακόμη περισσότερο για την έλευση του VOL.2 τον Γενάρη, μια και στο δεύτερο μέρος έρχονται τα πιο συναρπαστικά χρόνια των ερωτικών comics, με το internet να εξουδετερώνει την άλλοτε κραταιά ισχύ της λογοκρισίας.
GET LOST
Ross Andru, Mike Esposito
Hermes Press
Ήταν το GET LOST, ο μεγάλος αντίπαλος για το MAD του Harvey Kurtzman, έστω και για τα 3 τεύχη που κυκλοφόρησαν; Πώς να είχαν εξελιχθεί άραγε τα πράγματα, αν οι δημιουργοί Ross Andru και Mike Esposito, δεν σύρονταν σε μια δίκη που τελικά θα κέρδιζαν, αλλά η οποία στο μεταξύ θα τους είχε διαλύσει οικονομικά;
Το παράθυρο σε αυτόν τον εναλλακτικό κόσμο είναι η έκδοση της Hermes Press, που συγκεντρώνει όλο το υλικό που κυκλοφόρησε το 1953. Χρωματισμένες εκ νέου, οι ξεκαρδιστικές ιστορίες του GET LOST, κλείνουν το μάτι στο ενήλικο χιούμορ, διατηρώντας ταυτόχρονα μια επίφαση αγνότητας, που είναι από μόνη της ευφυής. Κάπως υπερτιμημένο (30 ευρώ) για τις (96) σελίδες του, σε κάθε περίπτωση πάντως, απολαυστικό.
SEX TO SEXTY – THE MOST VULGAR MAGAZINE EVER MADE
Various Creators
Taschen
Αν θέλεις να λέγεσαι το πιο πρόστυχο περιοδικό που υπήρξε ποτέ, τότε πρέπει να έχεις τουλάχιστον να επιδείξεις κάτι… Όπως ας πούμε να έχεις γεννηθεί στη σεξουαλική επανάσταση, σε μια εποχή που διεύρυνε τη σκέψη των ανθρώπων, και να ολοκληρώσεις τον κύκλο σου, όταν οι ίδιοι οι προοδευτικοί θα είναι εκείνοι που θα χάσουν το μέτρο, αποκηρρύσοντας το σκληρό χιούμορ σου, ως μη πολιτικά ορθό.
To περιοδικό SEX TO SEXTY κυκλοφόρησε από το 1965 μέχρι το 1983. Τα 198 εξώφυλλα του καλλιτέχνη Pierre Davis ήταν όλα χρωματισμένα με λάδι αναδύοντας ένα κλασσικισμό που ερχόταν σε απόλυτη κόντρα, με τα θρασύτατα και προκλητικά αστεία τους. Άκου τίτλους κατηγοριών και βγάλε συμπέρασμα: “Stinkfinger,” “Incest on the Best,” “Cannibal Cuisine,” “I Love Ewe!”…
To χιούμορ που θα βρεις σε αυτή την έκδοση των 420 σελίδων είναι απενοχοποιημένο, κάφρικο και αιχμηρό. Δεν γνωρίζει κανένα απολύτως σεβασμό για καμιά ιδιαίτερη κατηγορία ανθρώπων. Κι αυτό ίσως και να ήταν πραγματικά ενοχλητικό, αν τα αστεία δεν ήταν τόσο ευφυή!
Όπως κάθε έκδοση της Taschen, έτσι και η συγκεκριμένη έχει τα εξής δύο χαρακτηριστικά: Απίστευτη αισθητική και σχεδιασμό, με τιμή ασυνήθιστα χαμηλή για την ποιότητα που προσφέρει. Πέρα από τα αμέτρητα αστεία και τα άφθονα extras αυτής της έκδοσης, αν ξετυλίξεις το dust jacket αυτού του hardcover, θα εμφανιστεί μια αφίσα με ένα εξώφυλλο από το παρελθόν που δημοσιεύεται εδώ για πρώτη φορά, και το οποίο είχε απορριφθεί στην εποχή του από τον εκδότη ως κακόγουστο.
CAMELOT 3000 DELUXE EDITION HC
Mike W. Barr, Brian Bolland
DC Comics
Επιτέλους, αυτό το υπέροχο comic, αυτή η απίστευτα διασκεδαστική περιπέτεια που μπλέκει τη μαγεία με την τεχνολογία και τον μύθο του Camelot με το μέλλον της ανθρωπότητας, κυκλοφορεί για πρώτη φορά σε ένα εντυπωσιακό hardcover με έξτρα υλικό (πρώιμα σχέδια του Bolland και σημειώσεις του Barr) που δημοσιεύεται εδώ για πρώτη φορά.
Ένα από τα comics που σημάδεψαν τους αναγνώστες τη δεκαετία του ’80, ένα υπέροχο δείγμα του τι μπορεί να προσφέρει ο συνδυασμός της αμερικανικής με τη βρετανική δημιουργική αύρα, κυκλοφορεί επιτέλους σε ένα format, πραγματικά αντάξιο της ιστορίας που ανατυπώνει.
Αυτές ήταν οι προτάσεις μου για φέτος και ελπίζω πραγματικά να τις βρήκατε χρήσιμες. Τις επόμενες μέρες οι υπόλοιποι contributing writers του blog μας θα προτείνουν ένας προς έναν τα καλύτερά τους για τη χρονιά που φεύγει (και να είστε προετοιμασμένοι για καταιγισμό προτάσεων)