BEST OF #34: Superman Stories (Pre-Crisis)

1789301-1166763_611411_silver_age_superman_super_super_superΈνα από τα πρώτα πράγματα που συνειδητοποιήσαμε με τον Δημήτρη Σακαρίδη, όταν ξεκινήσαμε το Comicdom Fanzine το 1996, ήταν ότι αυτή η διαδρομή θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον, όχι τόσο για τους τομείς στους οποίους συμφωνούσαμε, όσο για εκείνους στους οποίους διαφωνούσαμε. Όταν, μάλιστα, ανακαλύπταμε ότι συμφωνούσαμε απόλυτα σε κάτι, λέγαμε με την αφέλεια και την αυταρέσκεια που έχει κάθε νέος ενήλικας: “δεν γίνεται, για να συμφωνούμε, έτσι θα ‘ναι”.

Μια από αυτές τις περιπτώσεις και ταυτόχρονα μία από τις κοινές μας αγάπες στα comics, ήταν και παραμένει ο Superman. Ο boy scout, ο ντυμένος με τα χρώματα της αμερικανικής σημαίας, ο επιβαρυμένος για τους αντι-αμερικανιστές με το μότο “Truth, Justice and the American Way”, ο εξωγήινος υπεράνθρωπος που θα μπορούσε κάλλιστα να υποδουλώσει την ανθρωπότητα, αλλά χάρη στο ήθος και την ακεραιότητα που του εμφύσησαν οι γήινοι, θετοί γονείς του, επέλεξε να την υπηρετεί. Αυτός ο τελευταίος είναι ένας από τους πολλούς λόγους (και σίγουρα ο σημαντικότερος) για τον οποίο θεωρώ τον Superman τον αγαπημένο μου υπερήρωα.

Για το παρόν άρθρο, επέλεξα τις 12 ιστορίες του Superman από την pre-Crisis εποχή (η οποία τελείωσε το 1986, με το reboot του John Byrne). Ίσως να μην πρόκειται, απαραίτητα, για τις καλύτερες ιστορίες του χαρακτήρα, είναι όμως σίγουρα αυτές που ξεχωρίζω. Θα χαιρόμουν πολύ αν διαβάζοντας γι αυτές, τις αναζητούσατε. Κι επειδή αυτό το άρθρο δεν θα μπορούσε να είναι πλήρες παρά μόνο με τις δικές σας προτάσεις, θα χαιρόμουν ακόμη περισσότερο, αν τις μοιραζόσασταν στα comments.

superman13212. Superman’s Other Life
(SUPERMAN #132, Οκτώβριος 1959)

Writer: Otto Binder
Artist: Wayne Boring

Για πολλά χρόνια και συγκεκριμένα από τα τέλη των 1950s μέχρι τα μέσα των 1980s, όταν και η DC ξεκίνησε την Ιστορία της από την αρχή, τα imaginary stories (ιστορίες που λάμβαναν χώρα εκτός continuity) ήταν μία συνήθης τακτική, ειδικά στους τίτλους του Superman, μια ευλογία για τους σεναριογράφους, που μπορούσαν πλέον να αφήσουν τη φαντασία τους να πλανηθεί ελεύθερη σε εναλλακτικούς κόσμους. Το “Superman’s Other Life” είναι μία από τις πρώτες ιστορίες του είδους και – θεματικά τουλάχιστον – το απόλυτο imaginary story, καθώς περιγράφει μια πραγματικότητα στην οποία ο Krypton δεν εξερράγη ποτέ, άρα και δεν χρειάστηκε ποτέ να σταλεί το μωρό Kal-El στη Γη.

Sman_132.3Γραμμένη από τον master του science fiction, Otto Binder, η ιστορία ξεκινάει με τον Batman και τον Robin να προτρέπουν τον Superman να βάλει μια σειρά φωτογραφιών στον ύπερ-υπολογιστή του, προκειμένου να δει πως θα ήταν η ζωή του αν δεν είχε επέλθει η καταστροφή του πλανήτη καταγωγής του. Όταν αυτό συμβαίνει, ο αναγνώστης δεν παρακολουθεί μόνο την πορεία του Kal-El, αλλά του παρουσιάζεται και μια λεπτομερής και ευφάνταστη εικόνα της ζωής στο πλανήτη, χωρίς η διήγηση να στερείται εκπλήξεων, όπως την ύπαρξη ενός άλλου “Superman”, αλλά και τον απρόσμενο ερχομό μιας επισκέπτριας από τη Γη, που δεν είναι άλλη από τη Lois Lane!

Η ιστορία επανεκδόθηκε στις συλλογές SUPERMAN: THE GREATEST STORIES EVER TOLD vol. II και SHOWCASE PRESENTS: SUPERMAN, vol. I.

SUPERMAN 15611. Τhε Last Days Of Superman
(SUPERMAN #156, Οκτώβριος 1962)

Writer: Edmond Hamilton
Artist: Curt Swan

Μόλις επτά τεύχη μετά το κλασσικό “The Death Of Superman” του Jerry Siegel, η συγκεκριμένη ιστορία ήταν καταδικασμένη να βρεθεί στη σκιά εκείνης που προηγήθηκε, τουλάχιστον την εποχή που κυκλοφόρησε. Σήμερα, το “Τhε Last Days Of Superman” έρχεται να διεκδικήσει τη θέση που του αξίζει, ανάμεσα στις καλύτερες ιστορίες του χαρακτήρα, χάρη στην εξαιρετική ατμόσφαιρα θρίλερ που το χαρακτηρίζει. Και δεν αναφέρομαι, φυσικά, στο σχέδιο του σπουδαίου Curt Swan, που παραμένει clean cut όπως υπαγορεύει η εποχή, αλλά στη συναισθηματική φόρτιση που κουβαλάει, και σε μία αίσθηση αναπόφευκτου τέλους, που καλλιεργείται καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας και την οποία επιτείνει η παρουσία σημαντικών χαρακτήρων, όπως, μεταξύ άλλων, η Supergirl, οι Legion of Superheroes, ο Batman και ο Robin.

SUPERMAN156-message-on-the moonΔίχως άλλο, ένα από τα highlights της ιστορίας, παραμένει το panel στο οποίο ο Superman αφήνει τη “διαθήκη” του στην ανθρωπότητα, με τρόπο προφανή και ταυτόχρονα ευφάνταστο: Γράφοντάς το στην επιφάνεια του φεγγαριού ώστε να μην ξεχάσουν οι άνθρωποι. Τόσο το γεγονός ότι σ’ αυτό το μήνυμα αποκαλύπτει τη μυστική ταυτότητά του, όσο και το ότι θεωρεί τον εαυτό του άξιο να χαράξει ένα μήνυμα στον δορυφόρο του πλανήτη Γη, είναι ευφυές και για έναν ακόμη λόγο: Ο Edmond Hamilton κλείνει το μάτι στον αναγνώστη, σε σχέση με την “αδιαπραγμάτευτη” ταπεινότητα του χαρακτήρα, την οποία μάλλον αμφισβητεί αυτή του η πράξη. Ή, τουλάχιστον, αυτή είναι η δική μου ανάγνωση…

Η ιστορία επανεκδόθηκε στις συλλογές SUPERMAN IN THE SIXTIES και SUPERMAN: THE GREATEST STORIES EVER TOLD vol. I.

DCComicsPresentsVol1Annual210. The Last Secret Identity
(DC COMICS PRESENTS Annual #2, 1983)

Writer: Elliot S! Maggin
Artists: Keith Pollard, Mike DeCarlo

Βρισκόμαστε στο έτος 2862, όταν η καθηγήτρια Kristin Wells διδάσκει σε σπουδαστές, την ιστορία της “ενδεχομένως σπουδαιότερης υπερηρωίδας του 20ου Αιώνα”, Superwoman, της μοναδικής που δεν αποκαλύφθηκε ποτέ η μυστική της ταυτότητα. Ένας από τους σπουδαστές προτείνει στην καθηγήτριά του να ταξιδέψει στο παρελθόν, ώστε να μάθει ποια ήταν πραγματικά η ηρωίδα, κι έτσι η Wells βρίσκεται στο 1983, όπου – εντελώς βολικά – πιάνει δουλειά ως δακτυλογράφος της Lois Lane.

Στην προσπάθειά της να ανακαλύψει την πραγματική ταυτότητα της Superwoman, η Wells θα κάνει κάποιες λογικοφανείς προβλέψεις, παρότι τα hints που δίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας στον αναγνώστη, υποδεικνύουν ότι οι αρχικές της εκτιμήσεις είναι λανθασμένες. Έχοντας διαρκώς στο νου της ότι δεν πρέπει να κάνει κάτι που θα αλλάξει τον ρου της Ιστορίας, η Wells θα ανακαλύψει ότι η ίδια η παρουσία της στο παρελθόν αποτελεί κομμάτι του ιστορικού συνεχούς που πρέπει να διαφυλάξει, ενώ θα αποκαλυφθεί και ότι ένας από τους πρωταγωνιστές είναι μακρινός πρόγονός της.

DC COMICS PRESENTS Annual 2-int

Παρότι ο Elliot S! Maggin δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να χτίσει την ιστορία του γύρω από σεναριακές εκπλήξεις, με αποτέλεσμα ακόμη και ο λιγότερο παρατηρητικός αναγνώστης να έχει καταλάβει, ήδη από το μέσο της ιστορίας, προς τα που οδεύει το πράγμα, το “The Last Secret Identity” είναι τόσο όμορφα γραμμένο και σχεδιασμένο, που αποτελεί την απόδειξη πως μια καλή υπερηρωική ιστορία μπορεί να ακολουθεί απενοχοποιημένα την πεπατημένη, και ταυτόχρονα να αποτελεί ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα!

Superman1419. Superman’s Return to Krypton
(SUPERMAN #141, Νοέμβριος 1960)

Writer: Jerry Siegel
Artist: Wayne Boring

Είναι μάλλον απίθανο να ζητήσετε από έναν γνώστη της πλούσιας ιστορίας του Superman να σας προτείνει τις καλύτερες pre-Crisis περιπέτειές του, και να μην σας προτείνει με ενθουσιασμό τη συγκεκριμένη.

Γραμμένη από τον ίδιο τον συν-δημιουργό του Superman, Jerry Siegel (σε μία εποχή που αυτός είχε επιστρέψει στη DC), η ιστορία “Superman’s Return to Krypton” είναι μία πραγματική αναγνωστική απόλαυση! O χαρακτήρας ταξιδεύει στο παρελθόν του πλανήτη προέλευσής του, γνωρίζει τους γονείς του και τον κόσμο που ποτέ δεν του δόθηκε η ευκαιρία να ζήσει, κυρίως, όμως, βιώνει ένα μεγάλο έρωτα, καταδικασμένο να χαθεί με την επικείμενη καταστροφή, παρά τις προσπάθειες του Superman να σώσει την αγαπημένη του, Lyla Lerrol.

Superman141-panelΈξοχα δομημένη σεναριακά, με άκρως ενδιαφέρουσα πλοκή και ανατροπές, η ιστορία χειρίζεται με αριστοτεχνικό τρόπο τον αντίκτυπο των όσων συμβαίνουν στην ψυχολογία του Superman, αποδεικνύοντας ότι ο Siegel δεν ήταν απλώς κάποιος που έτυχε να έχει μια διαχρονική και εμπορικά εκμεταλλεύσιμη ιδέα, αλλά ένας ικανός συγγραφέας, με συναισθηματική ευφυΐα και επίγνωση της ουσίας του δημιουργήματός του.

Εξίσου έξοχο, όμως, είναι και το σχέδιο του Wayne Boring, ο οποίος, σε ένα από τα καλύτερα τεύχη του Superman που σχεδίασε ποτέ, δημιουργεί έναν οπτικά μαγευτικό κόσμο, αποτυπώνοντας με τον καλύτερο τρόπο τα συναισθήματα που γεννά στον χαρακτήρα η αίσθηση του αναπόφευκτου και η ελπίδα για τη σωτηρία της αγαπημένης του. Εξίσου όμορφο (αν και μάλλον γραφικό για τα σημερινά δεδομένα), το εξώφυλλο του Curt Swan.

Η ιστορία επανεκδόθηκε στις συλλογές SUPERMAN IN THE SIXTIES και SUPERMAN: THE GREATEST STORIES EVER TOLD vol. II.

superman 3638. The Last Days of Lois and Lana / The Dying Day of Lois and Lana!
(SUPERMAN #362-363, Αύγουστος-Σεπτέμβριος 1981)

Writer: Cary Bates
Artist: Curt Swan

Κατά τη διάρκεια μιας μουσειακής έκθεσης, η Lois και η Lana (αμφότερες δημοσιογράφοι στο continuity της Bronze Age) εκτίθενται από ένα ατύχημα, στο ίδιο θανατηφόρο μικρόβιο που σκότωσε τους θετούς γονείς του Superman, χρόνια πριν.

Και τότε ξεκινάει ο εφιάλτης, καθώς ο Superman κινεί γη και ουρανό προκειμένου να σώσει τις δύο σημαντικότερες γυναίκες της ζωής του από τον ταυτόχρονο και σχεδόν βέβαιο θάνατο που τις περιμένει. Ο Lex Luthor θα μπορούσε να τον βοηθήσει να βρει τη θεραπεία, δεν το κάνει όμως, καθώς ξέρει πολύ καλά ότι αφήνοντάς τον αβοήθητο, θα συμβεί επιτέλους αυτό που ανεπιτυχώς επιχειρούσε όλα αυτά τα χρόνια: την απόλυτη συντριβή του.

Έτσι, ο Superman ξεκινάει μια ανέλπιδη περιπλάνηση στον χώρο και τον χρόνο, μέσα από την οδυνηρή υπενθύμιση ότι απέτυχε να σώσει τους γονείς του και ότι η τραγωδία – όπως όλα δείχνουν – θα επαναληφθεί, στερώντας του για άλλη μια φορά ό,τι αγαπάει περισσότερο στη ζωή.

sup_362_2Φυσικά, η λύση θα βρεθεί και οι δύο γυναίκες θα σωθούν, με ένα plot twist το οποίο, αν σας το αποκαλύψω, θα με κυνηγάτε και με το δίκιο σας, μέχρι όμως να γίνει αυτό, ο Cary Bates έχει κατορθώσει κάτι που, σήμερα, φαίνεται να δυσκολεύει πολλούς συγγραφείς: Να γράψει μια ιστορία που παρότι δεν έχει προφανή δράση, συμβαίνουν τόσα πολλά και τόσο ενδιαφέροντα πράγματα σε αυτά τα δύο τεύχη, που ο αναγνώστης δεν πλήττει ούτε για μια στιγμή!

Όπως πάντα, το σχέδιο του – κατά τη γνώμη μου (και όχι μόνο τη δική μου) κορυφαίου Superman artist όλων των εποχών – Curt Swan, είναι χάρμα οφθαλμών, πραγματικό υπόδειγμα υπερηρωικού κλασσικισμού.

DC-Comics-Presents-85-007. The Jungle Line
(DC COMICS PRESENTS #85, Σεπτέμβριος 1985)

Writer: Alan Moore
Artist: Rick Veitch

Την εποχή που κυκλοφόρησε το συγκεκριμένο τεύχος, ο Alan Moore βρισκόταν στο μέσο της – μετέπειτα – μνημειώδους δουλειάς του στο THE SAGA OF THE SWAMP THING, και με αυτό το δεδομένο, δεν θα μπορούσε παρά το team-up του Superman να ήταν με τον Swamp Thing. Αν προσθέσουμε σε αυτό και το γεγονός ότι στο σχέδιο συναντάμε τον Rick – μπορώ να κάνω κάθε εικονογράφηση να έχει ένα weird feel – Veitch, δεν είναι να απορεί κανείς που αυτή η ιστορία ελάχιστα θυμίζει Superman.

DC-Comics-Presents-85-04Τουλάχιστον εκ πρώτης όψης, μια και δεν είναι τόσο οι προαναφερθέντες λόγοι που κάνουν αυτή την ιστορία να ξεχωρίζει, σε σχέση με αντίστοιχες του είδους, όσο ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται ο Superman. Ήδη από την πρώτη σελίδα, ορίζεται ο τόνος αυτής της ιστορίας. Αδύναμος και καταβεβλημένος, ο χαρακτήρας οδηγεί ένα αυτοκίνητο, εν μέσω παραισθήσεων, που μας αποκαλύπτουν την αιτία μιας ασθένειας που θα τον φέρει πολύ κοντά στον θάνατο.

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που ένας εξωγήινος οργανισμός απειλεί την επιβίωσή του, ποτέ άλλοτε ο Superman δεν ήταν έδειχνε τόσο “μη ηρωικός”, τόσο ανθρώπινος και ευάλωτος, τόσο κοντά στη φυσική εξόντωση. Ως από μηχανής Θεός, ο Swamp Thing θα εμφανιστεί, στο μέσο αυτής της εφιαλτικής – τόσο οπτικά όσο και στην προοπτική της – ιστορίας.

Βρίθοντας συμβολισμών που δεν αποκαλύπτονται απαραίτητα από την πρώτη ανάγνωση, το “The Jungle Line”, είναι μία τόσο ανορθόδοξη προσέγγιση στην ουσία του Superman και ταυτόχρονα ένα team-up που, στην πραγματικότητα, συμβαίνει στον διανοητικό και όχι τον φυσικό κόσμο. Αμφότερες, αποδείξεις τόσο της συγγραφικής δεινότητας του Moore, όσο και των ανεξάντλητων και – δυστυχώς, μέχρι σήμερα – ανεξερεύνητων δυνατοτήτων αυτού του σπουδαίου χαρακτήρα.

Η ιστορία επανεκδόθηκε στη συλλογή DC UNIVERSE: THE STORIES OF ALAN MOORE.

Superman_v.1_1626. The Amazing Story of Superman-Red and Superman-Blue!
(SUPERMAN #162, Ιούλιος 1963)

Writer: Leo Dorfman
Artists: Curt Swan/Kurt Schaffenberger

Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι η συγκεκριμένη ιστορία φέρει στο εξώφυλλο τον χαρακτηρισμό “The Greatest Imaginary Story Of Them All”, κι αυτό γιατί όσα συμβαίνουν είναι η απόλυτη κατάλυση κάθε κανόνα αληθοφάνειας. Μια ιστορία γεμάτη υπερβολές και σεναριακές αυθαιρεσίες, που αν γράφονταν σήμερα θα χαρακτηρίζονταν ως εφηβικό fan fiction. Με κάποιο μαγικό τρόπο, όμως, το “Τhe Amazing Story Of Superman-Red And Superman-Blue!” είναι τόσο ένοχα απολαυστικό, σαν να παρακολουθείς ένα blockbuster με καταιγιστική δράση, συνοδεία pop corn, hot dog, αναψυκτικού και στο φινάλε, ενός αντιόξινου για το στομάχι!

Η ιστορία ξεκινάει με τη συνειδητοποίηση ότι ο Superman έχει αποτύχει σε όλους τους σημαντικούς στόχους του: Να απαλλάξει την ανθρωπότητα από το έγκλημα, να επαναφέρει την πόλη του Kandor στο κανονικό της μέγεθος και να λύσει το πρόβλημα του κρυπτονίτη.

12Στην προσπάθειά του να αυξήσει την διανοητική του ικανότητα για να λύσει αυτά τα προβλήματα, θα προκύψουν δύο Supermen, o Superman-Red και ο Superman-Blue. Κι από αυτό το σημείο, θα ξεκινήσει το πανηγύρι. Ο τρόπος με τον οποίο λύνονται όλα αυτά τα προβλήματα, είναι τόσο εξωπραγματικός, που δεν χρειάζεται να είσαι φυσικός, μαθηματικός, ή απλά άνθρωπος με στοιχειώδη εκπαίδευση, για να τραβάς τα μαλλιά σου με τα όσα συμβαίνουν. Κάτι, όμως, το scale της πλοκής, και κάτι το γεγονός ότι, παρά την τρομακτική αφέλεια της ιστορίας, οι δημιουργοί γνωρίζουν σαφέστατα τι κάνουν (εν αντιθέσει με τον υποθετικό έφηβο, που ανέφερα παραπάνω και ο οποίος θα πίστευε ότι γράφει ένα αριστούργημα), το “The Amazing Story Of Superman-Red And Superman-Blue είναι το απόλυτο κομιξικό guilty pleasure. Μέχρι και που ο ένας Superman διαλέγει τη Lois, o άλλος τη Lana, και έχουμε και διπλό γάμο, τύπου ελληνική ταινία!

Θεότρελο, παράλογο, αλλοπρόσαλλο, αλλά τόσο, μα τόσο διασκεδαστικό!

Η ιστορία επανεκδόθηκε στις συλλογές DC’S GREATEST IMAGINARY STORIES και SHOWCASE PRESENTS: SUPERMAN vol. IV.

Fortheman5. For The Man Who Has Everything
(SUPERMAN ANNUAL #11, 1985)

Writer: Alan Moore
Artist: Dave Gibbons

Ο Batman, ο Robin και η Wonder Woman επισκέπτονται το Fortress of Solitude, φέρνοντας δώρα στον Superman για τα γενέθλιά του, τον βρίσκουν, όμως, σε κωματώδη κατάσταση, με έναν εξωγήινο φυτικό οργανισμό να έχει απλώσει τα πλοκάμιά του πάνω στο στήθος του ήρωα. Υπεύθυνος για αυτό είναι ο εξωγήινος Mongul, ο οποίος τους αποκαλύπτει ότι ο οργανισμός αυτός ρίχνει σε κώμα τα θύματά του, προσφέροντάς τους ένα εξαιρετικά ρεαλιστικό όνειρο, αυτό που επιθυμεί η καρδιά τους περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.

forthemanwhohasΚαθώς οι ήρωες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον Mongul, βλέπουμε εμβόλιμα το “όνειρο” του Superman, το μεγάλο απωθημένο της ζωής του στον Krypton, όπως αυτή θα είχε εξελιχθεί αν ο πλανήτης δεν καταστρεφόταν. Το “πρόσεχε τι εύχεσαι” είναι ο πραγματική θεματική αυτής της εξαιρετικής ιστορίας του Alan Moore, που κατορθώνει να αξιοποιήσει ανάλογες ιστορίες του παρελθόντος, που διαδραματίζονταν στον Krypton (όπως αυτή που συναντήσαμε νωρίτερα, στο νούμερο 9 αυτής της λίστας), προσφέροντας παράλληλα δυνατές σκηνές δράσης, ποιητικότητας και συναισθηματισμού, χωρίς να απουσιάζουν οι εύστοχες κοινωνικές αναφορές και τα πολιτικά μηνύματα.

Ιδανικός συνεργάτης στην εικονογράφηση αυτής της απαιτητικής ιστορίας για το “ιδανικό” δώρο σε έναν υπεράνθρωπο που είχε τα πάντα, ο Dave Gibbons απογειώνει το σενάριο του Moore με το δυναμικό σχέδιό του, είτε σχεδιάζοντας γνώριμους χαρακτήρες και περιβάλλοντα, είτε τα φουτουριστικά τοπία και τους πρωταγωνιστές ενός κόσμου σε αναταραχή.

Η ιστορία επανεκδόθηκε στις συλλογές THE GREATEST SUPERMAN STORIES EVER TOLD και DC UNIVERSE: THE STORIES OF ALAN MOORE.

DCComicsPresentsVol1Annual1Cri4. Crisis On Three Earths
(DC COMICS PRESENTS Annual #1, 1982)

Writer: Marv Wolfman
Artists: Rich Buckler, Dave Hunt)

Αυτό που θα μπορούσε να είναι μία ακόμη από τις αμέτρητες ιστορίες με τον Superman να ανατρέπει τα σατανικά σχέδια του Lex Luthor και να τον οδηγεί στη φυλακή, εξελίσσεται σε μια συναρπαστική inter-dimensional περιπέτεια, ένα story που θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί έναν από τους προάγγελους του – μετέπειτα θρυλικού – CRISIS ON INFINITE EARTHS, επίσης γραμμένου από τον Marv Wolfman.

Αποφασισμένος να τελειώνει οριστικά με τις ανεπιτυχείς προσπάθειές του να νικήσει τον Superman, o Lex Luthor της Earth-1 επισκέπτεται τη διάσταση της Earth-2 και συμμαχεί με τον εκεί εαυτό του, ανταλλάσοντας, ουσιαστικά, θέσεις, για να μεταφερθούν στη συνέχεια στην Earth-3, εκεί όπου τη θέση του Superman έχει ο Ultraman, μια villainy εκδοχή του γνωστού μας υπεράνθρωπου.

DCCPAnnual001 0012-Αυτό που δεν γνωρίζουν, όμως, είναι ότι σε αυτόν τον μάλλον “ανάποδο” κόσμο, υπάρχει ένας ήρωας έτοιμος να βγει στο προσκήνιο και να ανατρέψει τις ισορροπίες. Και το όνομα αυτού είναι… Luthor!

Όπως αναμένεται, οι Supermen των δύο διαστάσεων θα ενώσουν τις δυνάμεις τους με τον Luthor της Earth-3, προς τέρψη των αναγνωστών, που θα βρεθούν μπροστά σε μια επικών διαστάσεων περιπέτεια, η οποία, εκτός από άφθονη δράση, έχει και τις αντίστοιχες Lois Lane αυτών των κόσμων, να δίνουν μία πιο ρεαλιστική (ίσως και εξανθρωπισμένη) χροιά στην ιστορία!

superman-1743. Clark Kent’s Incredible Delusion!
(SUPERMAN #174, Ιανουάριος 1965)

Writer: Edmond Hamilton
Artist: Al Plastino

Στα χρόνια της Silver Age, δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο, ιστορίες οι οποίες παρουσιάζονταν στα Superman Dailies να παρουσιάζονται ξανά (ελαφρώς ή περισσότερο παραλλαγμένες) στο μηνιαίο comic. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με τη συγκεκριμένη ιστορία, η οποία εμφανίστηκε σε συνέχειες από τις 24 Αυγούστου έως και τις 10 Οκτωβρίου του 1964, για να φιλοξενηθεί – σε νέα εκδοχή – μόλις δύο μήνες μετά, στο SUPERMAN #174, και να γίνει μια από τις πλέον αγαπημένες ιστορίες της εποχής, αλλά και για όσους την ανακαλύπτουν στις μέρες μας.

Ο Clark Kent δέχεται στο γραφείο του έναν απρόσμενο επισκέπτη ονόματι Adam Newman, ο οποίος του αποκαλύπτει ότι είναι… ο Superman. Στο αρχικό σοκ αυτής της παράλογης εξέλιξης, έρχεται να προστεθεί μία ακόμη πιο εξωφρενική: Ο Clark ανακαλύπτει ότι δεν έχει τις δυνάμεις του Superman! Και όχι μόνο αυτό, αλλά τα πάντα γύρω του συνηγορούν στο ότι δεν υπήρξε ποτέ ο υπεράνθρωπος από τον Krypton. Ακόμη και ο Batman, ο οποίος γνώριζε τη μυστική του ταυτότητα, τον αντιμετωπίζει σαν να είναι τρελός.

Superman 174-2-01Νιώθοντας να έχει χάσει τα λογικά του, φτάνει στο σημείο ακόμη και να επισκεφτεί ψυχίατρο, ευτυχώς, όμως, εκεί που είναι έτοιμος να αποδεχθεί τη διανοητική του αστάθεια, μια σειρά γεγονότων θα οδηγήσει στην αποκατάσταση της αλήθειας, σε μια ιστορία που, αν δεν παρουσιάζονταν στο πλαίσιο της pop culture, θα μπορούσε να είναι ένα Χιτσκοκικό θρίλερ, με ευφυέστατη δομή και twists που απέχουν έτη φωτός από τις μη τεκμηριωμένες σεναριακές “ευκολίες” των comics εκείνης της περιόδου.

Ομολογώ ότι ποτέ μου δεν κατάλαβα πως γίνεται ένας πραγματικός fan των comics να σνομπάρει τη Silver Age, θεωρώντας τη πολύ “αφελή” για τα γούστα του, αν υποθέσουμε, όμως, ότι δέχομαι, τελικά, αυτή την άποψη, προκαλώ αυτούς τους αναγνώστες να διαβάσουν το “Clark Kent’s Incredible Delusion!”, με την πεποίθηση ότι εδώ θα αναγνωρίσουν μία εξαίρεση.

actioncomics_5002. The Life Story of Superman
(ACTION COMICS #500, Οκτώβριος 1979)

Writer: Martin Pasko
Artist: Curt Swan & Frank Chiaramonte

Ένα από τα αρνητικά του reboot της DC, το 1986, είναι ότι μια σειρά εξαιρετικών ιστοριών από τη Bronze Age χάθηκαν, λόγω του ότι δεν εκδόθηκαν σε μία περίοδο που να φέρει την αίγλη της Silver Age. Μία από αυτές τις ιστορίες ήταν και το επετειακό ACTION COMICS #500, ένα απολαυστικό 68σέλιδο, χωρίς διαφημίσεις, που διηγούνταν την ιστορία του Superman, μέσα από δικές του αναμνήσεις, κάποιες εκ των οποίων μοιραζόταν δημόσια, και άλλες σε επίπεδο σκέψεων. Μέσα από αυτές, παρελαύνουν όλοι οι σημαντικοί χαρακτήρες και τα γεγονότα που τον διαμόρφωσαν, από τη γέννησή του στον Krypton και την παιδική ηλικία του στο Smallville, μέχρι τις μεγάλες μάχες του στη Metropolis, σε μια ιστορία του Martin Pasko, που δένει αριστοτεχνικά τα flashbacks με την παροντική δράση, αποτελώντας ιδανικό jumping point για όποιον έχει διαβάσει σποραδικά (ή και καθόλου) ιστορίες του pre-Crisis Superman.

action_500_35Η ευφυΐα, όμως, αυτής της ιστορίας έγκειται και κάπου άλλου: Καθώς ο Superman μιλάει για τη ζωή του σε μια δημόσια εκδήλωση (η οποία, κατά βάση, αποτελεί μια παγίδα, πίσω από την οποία κρύβεται ένας από τους μεγαλύτερους αντιπάλους του), σκιαγραφείται η πραγματικότητα του ήρωα, τόσο μέσω του supporting cast, όσο και των απλών ανθρώπων που παρακολουθούν την εκδήλωση. Οι continuity freaks θα βρουν σίγουρα ένα “λάθος” (το οποίο, όμως, αφορά σε μετέπειτα τεύχη και όχι στο συγκεκριμένο), πρέπει, όμως, πραγματικά κάποιος να έχει σοβαρά θέματα με τις ενδορφίνες του, για να κολλήσει εκεί.

Αυτή την ιστορία δεν θα μπορούσε να την εικονογραφήσει τόσο όμορφα κανείς άλλος πέρα από τον Curt Swan, τον απόλυτο Superman artist, το σχέδιο του οποίου τελειοποιήθηκε μαγικά, μέσα στα χρόνια, “μεγαλώνοντας” παράλληλα με τον χαρακτήρα.

Action_Comics_5831. Whatever Happened to the Man of Tomorrow?
(SUPERMAN #423 – ACTION COMICS #583, Σεπτέμβριος 1986)

Writer: Alan Moore
Artist: Curt Swan & George Perez

Στις αρχές του 1986, ο τότε superstar δημιουργός, John Byrne, συμφώνησε να γράψει και να σχεδιάσει το reboot του Superman, κι αυτό έδινε την ευκαιρία στον editor, Julius Schwartz, να κάνει ένα πραγματικά επικό φινάλε: Την τελευταία ιστορία του Superman, πριν την αναγέννησή του σε ένα νέο continuity.

Έπρεπε, όμως, να αποφασίσει όχι μόνο ποιος θα ήταν ο συγγραφέας, αλλά και το τι θα συνέβαινε, τόσο στον ίδιο τον Superman, όσο και στο μεγάλο cast των χαρακτήρων, που τον συνόδευαν όλα αυτά τα χρόνια. Σύμφωνα με τον Schwartz, όταν εξέθεσε αυτούς τους προβληματισμούς του στον Alan Moore, κατά τη διάρκεια ενός πρωινού καφέ, ο πάντα “θεατρικός” Βρετανός σηκώθηκε όρθιος, έπιασε από τον λαιμό τον editor και του είπε “αν αφήσεις οποιονδήποτε άλλο εκτός από μένα να γράψει αυτή την ιστορία, θα σε σκοτώσω”.

Ευτυχώς, τόσο για τον ίδιο, όσο και για εμάς τους αναγνώστες, δεν χρειάστηκε ποτέ να μάθουμε αν ο Moore  θα πραγματοποιούσε τελικά την απειλή του, καθώς ο ιδιοφυής αυτός συγγραφέας έγραψε, τελικά, την τελευταία ιστορία του υπεράνθρωπου που ήρθε από τον ουρανό για να κάνει μόνο καλό. Ένα imaginary story που έφερε εκεί όλους τους πρωταγωνιστές αυτού του παραμυθένιου δράματος,  δίνοντας ένα τέλος καλό για κάποιους, τραγικό για άλλους, αλλά αναμφίβολα ένα τέλος αντάξιο του μεγαλύτερου υπερήρωα που υπήρξε ποτέ.

Lois-LaneΜέσα σε όλα αυτά, ο Moore δεν παρέλειψε να αποτίσει φόρο τιμής, σε σεναριακές δομές και τεχνικές που συνόδεψαν τον Superman, καθ’ όλη τη διάρκεια της πολυετούς πορείας του, γεγονός στο οποίο συνέβαλε και η αυτονόητη παρουσία του Curt Swan, στο σχέδιο, ως ο σχεδιαστής που συνέδεσε το όνομά του με τον Superman περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο.

Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες για τα όσα διαδραματίζονται σε αυτό το ανεπανάληπτο φινάλε. Θυμηθείτε, μόνο, πως κάθε τέλος κλείνει το μάτι σε μια αρχή. Συχνά, δε, και από το ξεκίνημά του.

Η ιστορία επανεκδόθηκε στις συλλογές SUPERMAN: WHATEVER HAPPENED TO THE MAN OF TOMORROW και DC UNIVERSE: THE STORIES OF ALAN MOORE.